loading...
ردپای پاییز

محمد سینا بازدید : 12 پنجشنبه 25 آبان 1391 نظرات (0)

درباره دستور ساخت كوكاكولا

 

جام جم آنلاين: مزه‌اش با بقيه فرق مي‌كند. اين اصطلاحي است كه بسياري از افراد ماهر در نوشابه‌خوردن! بعد از نوشيدن انواع خاصي از اين خوراكي مي‌گويند. جواب مساله را بايد در فرمول و مواد تركيبي هر نوشابه سنجيد كه آنچه باعث تغيير است در اينجا نهفته است.

«جان پم برتون» نام شيميداني است كه 136 سال قبل در ايالات متحده، فرمول نوشابه كوكاكولا را اختراع كرد. او فرمول را در جايي ننوشت، بلكه آن را فقط به گروه كوچكي از اطرافيانش منتقل كرد.

سال 1891 بود كه آسا كندلر، با پرداخت تمام حقوق تجاري فرمول، تنها دارنده آن شد. صد سال بعد ارنست وودروف، كارخانه را به همراه همين فرمول از كندلر خريد. وودروف براي اين‌كه بتواند از بانك وام بگيرد؛ فرمول را به صورت مكتوب درآورد و آن را در رهن بانك ضمانت آمريكا گذاشت.

سال 1925 بود كه فرمول از رهن بانك خارج شد ولي اين بار به بانك ديگري رفت. بانك اعتماد شركتي ـ ‌يا بانك سان‌تراست فعلي ـ فرمول را تا سال 2011 نگهداري كرد. در اين سال بود كه شركت تصميم گرفت فرمول را به نزد خود در آتلانتا بياورد و در نمايشگاه دائمي كوكاكولا نگهداري كند.

فرمول كوكاكولا به موضوع يك دعواي تجاري جالب هم توجه شده است. در سال 1977 دولت هند بنا داشت با استناد به قانون تجاري خود كوكاكولا را وادار كند كه فرمول تجاري خود را افشا كند.

كوكاكولا چنين كاري نكرد و حاضر شد از هند برود. رفتن كوكا، رفتن پپسي را هم در پي داشت. 16 سال بعد، وقتي هند قانون آزادسازي را تصويب كرد اين محدوديت‌هاي تجاري هم برداشته شد و كوكا و پپسي دوباره به هند بازگشتند.

نكته جالب‌تر ديگر توليد نوشابه‌اي با نام open source cola است. فرمول اين نوشابه در واكنش به سري‌بودن فرمول كوكاكولاي اصل، به طور عمومي در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و مرتب نيز به‌روزرساني مي‌شود تا به فرمول اصلي نزديك شود.

در اينجا پاسخ يك سوال مانده است. شركت‌هاي ايراني يا به طور كلي محلي توليدكننده اين نوشابه‌ها آيا به فرمول دست يافته‌اند يا خير؟ پاسخ مطمئنا منفي خواهد بود.

پپسي و كوكاكولا عصاره خود را در اختيار اين توليدكنندگان قرار مي‌دهند. آنچه مهم است نه داشتن اين عصاره كه داشتن فرمول عصاره است.

جالب است بدانيد در ايران هم فردي به نام فرخ سودمند به اين كار (فرمول نوشابه) مشغول بود و حاصل تجربيات و پژوهش‌هاي خود را در تاسيس شركت صنايع غذايي ايران در شهر نوشهر به منصه ظهور رساند. اين شركت اكنون نيز به ساخت عصاره‌هاي مختلف براي صنايع نوشابه‌سازي مشغول است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
من نه عاشق بودم و نه محتاج نگاهی که بلغزد بر من من خودم بودم و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزید من خودم بودم و دستی که صداقت می کاشت گر چه در حسرت گندم پوسید من خودم بودم و هر پنجره ای که به سرسبزترین نقطه بودن وا بود وخدا می داند سادگی از ته دلبستگی ام پیدا بود من نه عاشق بودم و نه دلداده گیسوی بلند و نه آلوده به افکار پلید ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,•’` …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` ,•’``’•,•’``’•, ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•’ ,•’``’•,•’``’•, ’•,`’•,*,•’`,•’ ,•’``’•,•’``’•,. ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•......’ …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` …..............…,•’``’•,•’``’•, ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,•’` …..............…,•’``’•,•’``’•, ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,•’` …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` ,•’``’•,•’``’•, ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•’ ,•’``’•,•’``’•,. ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•......’ …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` …..............…,•’``’•,•’``’•, ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,•’` …..............…,•’``’•,•’``’•, ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,•’` …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` ,•’``’•,•’``’•, ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•’ ,•’``’•,•’``’•, ’•,`’•,*,•’`,•’ ,•’``’•,•’``’•,. ’•,`’•,*,•’`,•’ .....`’•,,•......’ …...…,•’``’•,•’``’•, …...…’•,`’•,*,•’`,•’ ...……....`’•,,•’` …..............…,•’``’•,•’``’•, ...........…...…’•,`’•,*,•’`,•’ ..............……....`’•,,• من به دنبال نگاهی بودم که مرا از پس دیوانگی ام می فهمید...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    از کدام قسمت بیشتر خوشتان می اید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 275
  • بازدید کلی : 2,259
  • کدهای اختصاصی

    Flash Required

    Flash is required to view this media. Download Here.

    ارسال لینک